Eric Leltz  RSS feed    

Kabels op de kazerneterreinen

Dinsdag 11 december 2007

In de ochtend werd ik gebeld door omroep Gelderland. Ze hadden gehoord dat er op de kazerneterreinen voor miljoenen kabels van de NAVO liggen en dat dit nu een verliespost zou zijn. Ik kon ze niet veel verder helpen want ik weet er niet veel van. Die kabels, dat kan best kloppen want de verbindingsdienst heeft daar gezeten. Maar van dat verlies lijkt mij een canard. Defensie heeft het terrein verkocht en zal toch wel rekening hebben gehouden met de intrinsieke waarde van het terrein. En zo nee, wat dan nog. Voor Ede heeft dit dan geen gevolgen.

Om 19.00 uur zat ik bij de lokale omroep om over de raadsvergadering te praten. Iedere dinsdag voor de raadsvergadering gaat de uitzending van het programma “de verrassing” hierover. Ik schreef daar al eerder over. En hoewel alle fractievoorzitters hiervoor worden uitgenodigd reageert bijna niemand hierop. Vorige keer was ik de enige gast. Nu had tenminste de fractievoorzitter van D66 ook nog de moeite genomen om langs te komen. Zodoende hebben we samen met presentator Jan Both de raadsvergadering voor gesproken. Ik blijf het vreemd vinden dat de andere fractievoorzitter een dergelijk kans aan zich voorbij laten gaan.

Het verdiepte spoor

Donderdag 06 december 2007

Vanochtend werd ik al vroeg gebeld door een journaliste van de Gelderlander. Zij wilde graag een interview afnemen over het stuk “een stip op de horizon” over duurzaamheid. Dat is natuurlijk geen probleem. Wel vind ik het belangrijk dat ook Alexander Vos de Wael zijn inbreng heeft. Per slot van rekening hebben wij wel samen het stuk geschreven. Alexander was telefonisch bereikbaar en ik ben langs de redactie gegaan. Het is fijn om op deze manier iets op de kaart te zetten. Nu maar afwachten hoe het interview uit de verf komt. Morgen staat het in de krant. Er is meteen een afspraak gemaakt met een fotograaf. Vanmiddag treffen we elkaar op het gemeentehuis. Letterlijk op het gemeentehuis want de foto wordt genomen op het dak tussen de zonnecollectoren. Alexander zal hier ook bij aanwezig zijn. Ik moest toch in het gemeentehuis zijn omdat daar aan het einde van de middag een informatieve bijeenkomst was. Van tijd tot tijd praat het college de raadsleden bij over allerlei zaken. Hiermee voorkom je dat het college te ver voor de muziek uitloopt. Vandaag ging het over gratis openbaar vervoer voor WMO geindiceerden, het verdiepte spoor en het milieu effecten rapport (MER) voor Ede-oost. Wat betreft de WMO. Het is de bedoeling dat WMO geindiceerden naast de regiotaxi ook gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. Mooi dat de regiotaxi een volwaardige partner kan worden in het openbaar vervoer. Als de toegankelijkheid van de voorzieningen dan ook maar gewaarborgd is. Dit is natuurlijk een lastig punt. Maar als je wacht tot dat alle knelpunten zijn opgelost dan komt het nooit van de grond. Begin dus maar gewoon en communiceer dat het een experiment betreft waarbij nog niet alles is geregeld. En natuurlijk komt dan een klacht dat de bushalte niet rolstoel toegankelijk is of dat er geen plaats is voor twee rolstoelen in de stadsbus. Inventariseer vervolgens deze klachten en evalueer het project na een jaar. Afhankelijk hiervan kunnen knelpunten worden opgelost. Dit lijkt me beter dan eerst alle mogelijke knelpunten op te lossen. Maar het is natuurlijk wel een kip en ei probleem. Vervolgens het verdiepte spoor. Het plan ziet er goed uit en is ook net op tijd bij het ministerie afgeleverd. Op de laatste dag notabene. Maar het plan mag dan wel mooi zijn, het is ook wel iets anders dan de raad is voorgeschoteld in september. Ik vraag me af of dit zomaar kan. Na afloop heb ik met de wethouder gesproken en mijn zorg hierover geuit. Ik heb begrepen dat het plan inderdaad opnieuw wordt voorgelegd aan de raad. Dit is verstandig. Er is nog wel wat onduidelijkheid over de kosten. Het plan zoals het er ligt is een mooi eindplaatje. Maar het kostenplaatje hoort bij een begin situatie dat heel wat soberder is en waaraan later van alles kan worden toegevoegd. Maar daar moet dan dus wel apart voor worden betaald. Bij de presentatie kwam nog eens duidelijk naar voren dat een dubbelspoor niet aan de orde is. Hooguit komen er, om de capaciteit te verdubbelen, passeersporen waar de sneltrein de stoptrein kan passeren. Dit is een veel goedkopere oplossing. Maar als zo’n passerspoor er komt is het logischer dat deze in de buurt van het station Driebergen-Zeist komt. Wat betreft de MER hebben we in groepjes naar de onderdelen ‘verkeer’, ‘natuur’, ‘landschap en cultuurhistorie’ en ‘geluid’ gekeken. Duidelijk werd dat de zogehete Hartogsvarianten zullen moeten afvallen. Zij scoorden op alle onderdelen slecht. Voor mijn fractie geen verrassing. We hebben altijd gezegd dat deze varianten niet onderzocht hoeven te worden want deze zijn gewoon niet haalbaar. Wat de bewoners ook willen. Dit is zo’n punt dat je als raadslid je verantwoordelijkheid moet nemen en moet durven uitleggen waarom iets gewoon niet kan. Ik ben er trots op dat mijn fractie hier gewoon het lef voor heeft. Zelfs al zouden de Hartogsvarianten op bovenstaande punten goed scoren dan zit je nog met wetgeving die een weg door een Nature 2000 gebied verbied. Daar kun je wel tegen procederen maar dat is een zeer onzeker traject dat zeer veel tijd kost. En zoveel tijd hebben we gewoon niet. Wel even slikken voor de vele bewoners die voor deze variant zijn. Maar wel een mooi voorbeeld van het NIVEA effect: Niet In Voor En Achtertuin. Tussen de bedrijven door heb ik nog veel geregeld: met de griffier over de presentatie van het rapport over duurzaamheid, met de wethouder over het betrekken van de ambtenaren bij de bespreking van het rapport, en met de fractievoorzitter van het CDA over mijn rol in de commissie Ruimtelijke Ordening.

Nog een nieuwe variant voor het ontsluiten van Ede oost

Maandag 25 juni 2007

De laatste raadsvergadering voor het zomerreces is in verband met de vele stukken die nog voor de zomer moeten worden afgerond in twee stukken gedeeld. Het eerste gedeelde is aanstaande donderdag en het tweede gedeelte is volgende week donderdag. En vanavond hebben we in de fractie deze vergaderingen voorbereid. Voorafgaand aan het fractieoverleg had ik samen met raadslid Ap Dominicus een gesprek met een edenaar die in nieuw idee had voor de Hartogs-variant. Het was een meer op de toekomstgericht idee waarbij de weg boven de spoorbaan wordt aangelegd. Het ging nu alleen om het introduceren van het idee. Bij een verdere uitwerking komen ook de kosten en de rol die andere wegen zoals de N224 spelen, aan de orde. Het is goed als burgers meedenken maar het zal een hele grote opgave zijn om deze variant nog op de agenda te krijgen. In het besluitvormingsproces kun je een aantal fasen onderscheiden: beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming. Het college zit in de laatste fase. Dit idee zit nog in de eerste fase. Het mag duidelijk zijn dat het college niet zit te wachten op nieuwe ideeën uit de eerste fase. Dat zet de deur open voor allerlei nieuwe varianten en vertraagd de besluitvorming. Wat dat betreft denk ik dat dit idee gewoon te laat komt.

Een vlucht vooruit naar de Hartogsvariant

Dinsdag 12 juni 2007

Met een volle publieke tribune begon vanavond de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling. Er stond maar een punt op de agenda maar dit was meteen wel een aansprekend punt: de trechtering in Ede oost. Het gaat dan over de Parklaan varianten en de aansluitvarianten op de A12. Zat de vorige keer toen we dit punt behandelde de tribune vol met mensen uit Bennekom nu waren het de bewoners van de Maandereng die zich roerden. We begonnen met 6 insprekers die ieder vanuit hun eigen invalshoek een toelichting gaven op de voordelen en nadelen van de varianten. Opvallend was dat ze allemaal uitkwamen op de Hartogsvarianten. Het leek wel of ze een pact hadden gesloten. Juist deze variant is voor GroenLinks/PE eigenlijk een onmogelijke variant. Want als je de toetsing op grond van:

  • Ontwerptechnisch Beleid,
  • Rijkswaterstaat en
  • Natura 2000 wetgeving

bekijkt dan moet je, hoe graag je het wellicht ook zou willen, constateren dat de twee Hartogs varianten gewoon niet haalbaar zijn. De Natura 2000 wetgeving wordt bij deze varianten met voeten getreden. Bij Natura 2000 geldt het “Nee, tenzij beginsel” waarbij deze wet alleen terzijde kan worden geschoven als

  • Er geen reële alternatieven zijn én
  • dwingende redenen van groot openbaar belang én
  • Wanneer alle schade wordt gecompenseerd.

Als kan worden aangetoond dat de overige aangedragen aansluitvarianten geen serieuze alternatieven zijn en als kan worden aangetoond dat er een zwaar wegend openbaar belang is om de Hartogsvarianten te handhaven, dan moet dit ook worden gedaan. Echter als dit niet kan worden aangetoond moeten we de consequentie trekken en beide varianten snel laten vallen. Het geeft alleen maar valse hoop. Trouwens ook al zou de Natura 2000 wetgeving kunnen worden omzeild dan wacht Rijkswaterstaat nog. Zij kennen een aantal richtlijnen. De richtlijnen van Rijkswaterstaat (RWS) zijn:

  • Zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande infrastructuur (oftewel terughoudend ten aanzien van nieuwe aansluitingen)
  • Bij een voorkeur van een nieuwe aansluiting dienen alle alternatieven in de bestaande infrastructuur volwaardig te worden meegenomen om de keuze van een nieuwe aansluiting te kunnen onderbouwen
  • Halve aansluitingen vermijden

En welke argumenten zijn er om tegen de richtlijnen van RWS en in dit geval met name van een nieuwe aansluiting, in te gaan? Wat betreft de andere varianten. Rijkswaterstaat is geen voorstander van variant G en we moeten toegeven dat het ook wel een heel ingewikkelde situatie geeft omdat de weg fysiek en visueel gescheiden moet worden van de A12. Voeg daarbij ook enige twijfel wat betreft het voldoen aan de Natura 2000 regels en de conclusie is dat ook wij ernstig twijfelen aan de haalbaarheid van deze variant. Dan hebben we nog de varianten A en C. Variant A roept vragen op over de sociale aspecten en het welzijn in de wijk Maandereng. We twijfelen daarom ook aan de haalbaarheid van deze variant. Gevolg is dat variant C onze voorkeur heeft. We maken ons daarmee niet populair in Bennekom maar zoals ik ook in de commissie heb gezegd kunnen bewoners wel vanuit hun specifieke invalshoek naar een situatie kijken maar mag je van een gemeenteraad verwachten dat ze vanaf een iets hoger abstractieniveau niveau naar dezelfde situatie kijken. Veel argumenten van de insprekers zijn dan flinterdun want leggen we de weg in een andere wijk dan kunnen bewoners uit die wijk met dezelfde argumenten de weg weer bestrijden. Dat schiet niet echt op. En je zou het bijna vergeten maar ook hebben we het gehad over de Parklaan varianten. Bij de keuze voor een van de 4 varianten laten we ons zo veel mogelijk leiden door ecologische motieven (“de natuur is leidend”):

  • Behoud groen en natuur,
  • Negatieve uitstraling van een grote weg aan de rand van de natuur,
  • Zo veel mogelijk gebruik van de bestaande infrastructuur

We komen dan uit op variant 4: “binnendoor, binnendoor”. Met deze variant zal:

  • Zowel het Enka terrein als het landgoed Hoekelum niet worden doorsneden en kan er een woonwijk worden gebouwd met optimaal respect voor het verleden,
  • Het stationsgebied goed toegankelijk zijn,
  • Het ruimtebeslag voor de Parkweg relatief klein zijn,
  • Op voorwaarde dat maatregelen worden genomen tegen sluipverkeer op de Klinkenbergerweg, Stationsweg en Raadhuisstraat de leefbaarheid langs deze wegen verbeteren.
  • De ruimtelijke kwaliteit hoog zijn als de stad verbonden is met de natuur op voorwaarde dat er zorgvuldig wordt omgegaan met het aanleggen van de padenstructuur van en naar de natuur en dat groenvoorzieningen worden aangelegd in de wijk voor bijvoorbeeld honden.

Wel vragen we aandacht voor:

  • Verkeerssituatie Bennekomseweg en Edeseweg. Hier nog eens goed naar kijken. Maar dit geldt, zeker voor de Edeseweg, voor alle varianten,
  • De sloop van het ketelhuis. Wellicht kan dit ketelhuis worden verplaatst naar elders in de wijk. Het openlucht museum in Arnhem weet wel raad met dit soort verplaatsingen. En als het college tegen die tijd nog steeds op het standpunt van de stadsverwarming staat hebben we meteen een goede bestemming voor het ketelhuis,
  • Een goede infrastructuur voor fietsers en voetgangers van en naar de natuur, het centrum en het station.
  • Investeer in duurzaam vervoer door te zorgen voor een directe voet en fietsverbinding met het station en een goede fietsstalling met actuele treininformatie en door er voor te zorgen dat bij de huizen ook een fietsberging wordt gebouwd,
  • Bij de infrastructuur hoort ook goed openbaar vervoer.

In feite ging het in deze vergadering nog niet over het kiezen uit de varianten. Wel ging het over instemmen met het voorstel van het college om de volgende fase van de trechtering, namelijk het uitvoeren van een Milieu Effecten Rapportage (MER), in te zetten met Parklaan variant 4 en met 5 aansluitvarianten A,C,G en I1 en I2. Hoewel dus de varianten I1 en I2 wat ons betreft meteen kunnen afvallen stemmen we wel in met het voorstel. Uit de MER zal blijken dat varianten I1 en I2 het niet zullen redden. De meeste fracties wensten nu nog niet in te stemmen zodat we dit punt in de raadsvergadering weer terugzien. Het lijkt me een vlucht vooruit want op een bepaald moment zullen we toch het lef moeten hebben om de knoop door te hakken. Helaas gebeurde dat nog niet vanavond.

Archief



Rubrieken